یادداشت تخصصی به قلم سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید حاج قاسم سلیمانی گرگان؛
مهارت و مهارت آموزی و اهمیت آن در جامعه
توسعه و پیشرفت پایدار و بهویژه توسعۀ دانشبنیان، نیازمند آموزش و توسعه منابع انسانی در سطوح مختلف نظامهای آموزش رسمی و غیررسمی است. کشورهای توسعهیافته پیشرفت خود را مدیون اهتمام به توسعه منابع انسانی بهطورعام و توسعه مدارس، دانشگاهها و مؤسسههای آموزشی و پژوهشی بهطورخاص هستند. در این میان، آموزشهای مهارتی و فنیوحرفهای و ترکیب آنها با آموزشهای رسمی جایگاه ویژهای دارد. در گزارش بانک جهانی به اهمیت بیمانند نهادهای آموزشعالی از طریق آموزش نیروی کار واجد شرایط، تأمین دانش جدید و ظرفیتسازی برای دسترسی به ذخایر جاری دانش جهانی به منظور استفاده در سطح محلی، با هدف دستیابی به توسعه به واسطه رشد اقتصادی تأکید کرده است. در آخرین توصیهها و رهیافتها، بانک جهانی مدعی است «رشد و تحول پایدار در سراسر اقتصاد بدون مشارکتهای ظرفیتساز نظام آموزشعالی نوآور امکانپذیر نیست»
«دانش» و «مهارت»نسبت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و تعیین مرز مشخص برای آنها آسان نیست. سازوکار ظهور دانش و مهارتآموزی، ناشی از شیوۀ ارتباط عقل نظری و عملی است. دو نوع دانش در مهارتآموزی نقش دارد.دانش جزئی که از طریق مشاهده و تجربه حاصل میشود و دانش کلی که زمینه اصلی است و باید مانند ابری مهارت را احاطه کند.
مهارت به متغیرهای متعددی وابسته است و کسب مهارت نقش مهمی در رشد اقتصادی، رفاه عمومی، توسعه اشتغال مولد، استفادۀ بهینه از فرصتها، منابع و افزایش همبستگی اجتماعی و ایجاد تنوع در کسبوکار دارد.
واژه مهارت از گذشته تا به امروز در اشعار و ادبیات کهن ما وجود داشته و دارد. اما در طول زمان معنای آن تغییر کرده است.
آموزشهای فنی و حرفه ای با هدف انتقال مهارتهای مختلف به فراگیران و نیز اشتغال فارغ التحصیلان این دوره ها از طریق مزد بگیری و خود اشتغالی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای پیگیری می شود. باشد که با عظمی استوار و راسخ بماند گذشته در راه مهارت آموزی و اشتغال پایدار قدم برداریم.
نظر دهید